Авраамий смоленский чем прославился
Память: седьмая неделя (воскресенье) по Пятидесятнице (Собор Смоленских святых), 21 августа / 3 сентября
3 сентября (21 августа по старому стилю) совершается память иже во святых отца нашего Авраамия, архимандрита Смоленскаго, чудотворца. Авраамий стал первым смоленским святым. Он был благочестив и внимательно относился к бедам окружающих и благодаря этому снискал любовь простого народа. Его земной путь являлся проповедью христианской веры.
Преподобный Авраамий Смоленский. Икона
Юность Авраамия
Иноческие подвиги
С великим смирением и кротостью юный Авраамий исполнял все подвиги послушания: проводил много времени в молитве и посте, изучал Священное Писание, жития святых, святоотеческую литературу. Прилежное изучение приносило полезные плоды. Авраамий усердно занимался переписыванием книг. По повелению Смоленского князя Романа Ростиславича в городе появилось училище, в котором велось обучение не только по славянским, но и по греческим и латинским книгам. У самого князя Романа было большое собрание книг, которыми пользовался Авраамий.
Более 30 лет подвизался Авраамий в монастыре. В 1198 году он принял священнический сан. Ни единого дня не оставлял Авраамий без Божественной Литургии и проповеди. Его наставления привлекали в церковь многих. Томящиеся от духовной жажды шли к нему врачевать свои душевные язвы. Несмотря на наличие сана, Авраамий не оставлял обычного своего иноческого подвига, как любитель нищеты и смирения.
Гонения на подвижника
Для храма Авраамий написал две иконы: «Страшный Суд Второго Пришествия» и «Изображение мытарств, проводимых душею по смерти». Авраамий утруждал свою плоть строгим постом. Как повествует его житие, лицо его было бледно и необыкновенно сухо. В священных одеждах он был похож на святителя Василия Великого, жизни которого подражал.
Авраамий был строг и к себе, и к духовным детям. Он неустанно беседовал равно как с богатыми, так и с бедными. Строго наблюдал он во время Божественной службы, чтобы никто из братии и народа не позволяли себе разговаривать в храме, потому что почитал это за святотатство. Он с особенным благоговением совершал Божественную службу.
Известно, что Авраамий не только читал душеполезную литературу, но и сам писал поучения. Но время оказалось нещадно к трудам подвижника, осталась лишь одна запись его проповеди: «Слово о небесных силах, чего ради создан бысть человек», найденная в XIX веке в библиотеке Иосифо-Волоцкого монастыря. Авраамий, рассуждая о предназначении человека, говорит, что он «создан не для того, чтобы есть, пить и одеваться в красивые одежды, а для того, чтобы угодить Богу».
Много испытал Авраамий дьявольских искушений во время своего подвига, в ужасных образах являлся ему враг человеческий, думая устрашить подвижника, но всегда был побеждаем молитвой. Зависть со стороны окружающих породила клевету на священноинока Авраамия, будто он проповедует ересь, творит злое. Эти слухи смутили всех и вскоре дошли и до епископа Игнатия. Городская власть и духовенство требовали у епископа предать священноинока суду.
Биограф Авраамия, его ученик Ефрем неоднократно подчеркивает, что Авраамий стал жертвой смоленского духовенства. Его ученость и доброта противопоставлены «невеждам, взимающим сан священства». На суде «князью и властителям умягчи Бог сердце, игуменом же и иереем, аще бы мощно, жива его пожрети». На суде Авраамий отвел все неправедные обвинения, но несмотря на это ему запретили священнодействовать и отправили в прежний Богородичный монастырь.
Чудесное избавление от засухи по молитвам священноинока Авраамия
После осуждения Авраамия в Смоленске начались беды: засуха и болезни. И ничто не помогало. Тогда местный священник Лазарь пришел к епископу Игнатию с требованием разрешить Авраамию совершать Богослужения, иначе еще большие беды ждут жителей Смоленска. Епископ разрешил Авраамию священнодействовать, попросил у него прощения за неправедное осуждение, молитв за город и жителей. Смиренный священноинок сам просил епископа помолиться.
Возвратившись в келью, Авраамий предался усердной молитве, и вдруг пошел обильный дождь и засуха кончилась. Тогда все убедились воочию в его праведности и стали высоко уважать его.
Архимандрит Авраамий
Епископ Игнатий хотел построить каменную церковь в честь святого, имя которого носил, за городской чертой. Ему понравилось пустынное место, и решил он, что здесь должен быть и монастырь. Но впоследствии он изменил свое решение и основал церковь на другом месте, уже во имя Положения ризы Богородицы во Влахерне, и собрал при ней несколько иноков, которые питались епископской милостыней.
Никто не хотел быть игуменом в столь бедной обители. Между тем вспомнил епископ Игнатий, что Авраамий скорбел об удалении от города той обители, в которой пребывал не ради себя, но ради приходивших к нему за советами духовными, и поручил ему настоятельство в сане архимандрита. И сам, оставив по старости епархию, поселился в основанной им обители.
Так вознаградил Господь долгие страдания угодника Своего, и некогда уничижаемый всеми внезапно от всех прославился. Уже не боялись приходить к нему его духовные чада, отовсюду толпами стекались люди, даже и сами бывшие клеветники приходили к Авраамию за молитвой.
Благолепно украсил Авраамий храм Пресвятой Богородицы, как невесту: красивыми иконами и лампадами. С особой строгостью архимандрит Авраамий относился к пожелавшим встать на иноческий пути, отмечая истинное усердие приходивших, так что в его монастыре собралось только 17 иноков.
Преподобный Авраамий Смоленский. Памятник, Спасо-Преображенский Авраамиев монастырь, г. Смоленск
Преставление Авраамия
В глубокой старости преставился епископ Игнатий. Более прежнего Авраамий внушал братии помнить о смерти и молиться день и ночь о том, чтобы не быть осужденными на праведном суде Божием. Преставился архимандрит Авраамий до 1224 года, прожив в иночестве 50 лет.
Тропарь, глас 8
Днесь восия нам память твоя славне, яко солнце светозарно, лучами озаряя весь мир, и тму нощи злых духов от нам отгоняя. Днесь Небесныя силы и святых ангел, и душа праведных мысленно торжествуют радующеся. Днесь и мы грешнии припадающее молимся отче преподобне Аврамие, Христа Бога моли непрестанно, спасти град и люди, иже тебе почитающих.
Кондак, глас 3
Восия Господи граду Твоему, память Твоего угодника, яко светлое солнце, радостно всех яко лучами озаряющи. Паче же молитвы Пречистыя Ти Матере, от всех бед избавляют нас, и упражняют варварская шатания. Тем мы людие Твои, и град наш велми хвалимся, и спасаемся молитвами Твоего угодника Аврамия преподобнаго отца.
Первый смоленский подвижник и проповедник
Марина Волоскова
Культуролог, историк, журналист
3 сентября (21 августа по старому стилю) совершается память иже во святых отца нашего Авраамия, архимандрита Смоленского, чудотворца. Авраамий стал первым смоленским святым. Он был благочестив и внимательно относился к бедам окружающих и благодаря этому снискал любовь простого народа. Его земной путь являлся проповедью христианской веры. Прорись иконы преподобного Авраамия Смоленского.
Преподобный Авраамий Смоленский. Современная икона
Юность Авраамия
Преподобный Авраамий Смоленский родился в 1172 году в городе Смоленске, в богатой семье. Однако исследователь Т. В. Чумакова в своем материале «Авраамий Смоленский: книжник и религиозный деятель» называет датой его рождения 1115 год. Известно, что у родителей Авраамия было 12 дочерей и они молили Господа, чтобы родился у них сын — наследник рода. Будучи отроком, Авраамий предпочитал детским играм и резвости чтение духовной литературы, молитву и пост. С ранних лет он был отдан в училище, где проявил себя, как одаренный и любознательный юноша. Авраамий любил находиться за богослужением, был искусным чтецом и певцом.
Его душа стремилась к уединенной и благочестивой жизни. Родители не раз советовали единственному сыну-наследнику жениться, но юноша отказывался, потому что искал иноческой жизни. После смерти родителей Авраамий последовал примеру святых, чьи жития были для него авторитетными: раздал свою часть наследства храмам, обителям, нищим и всем нуждающимся. А сам стал ходить по городу в рубище, словно юродивый. По внушению Божию он пришел в обитель Успения Богородицы, которая находилась в шести верстах от Смоленска, в местечке Селище (ныне — д. Богородицкое).
Иноческие подвиги
С великим смирением и кротостью юный Авраамий исполнял все подвиги послушания: проводил много времени в молитве и посте, изучал Священное Писание, жития святых, святоотеческую литературу. Прилежное изучение приносило полезные плоды. Авраамий усердно занимался переписыванием книг. По повелению Смоленского князя Романа Ростиславича в городе появилось училище, в котором велось обучение не только по славянским, но и по греческим и латинским книгам. У самого князя Романа было большое собрание книг, которыми пользовался Авраамий.
Более 30 лет подвизался Авраамий в монастыре. В 1198 году он принял священнический сан. Ни единого дня не оставлял Авраамий без Божественной Литургии и проповеди. Его наставления привлекали в церковь многих. Томящиеся от духовной жажды шли к нему врачевать свои душевные язвы. Несмотря на наличие сана, Авраамий не оставлял обычного своего иноческого подвига, как любитель нищеты и смирения.
Гонения на подвижника
Как известно, враг рода человеческого никогда не дремлет, используя каждый момент для возбуждения крамолы. Много гонений пришлось перенести Авраамию от людей, которые завидовали его проповедническим способностям. Сам игумен монастыря оказался подверженным влиянию недовольных и восстал против Авраамия, запретив ему проповедовать. Через 5 лет Авраамий был вынужден уйти в Крестовоздвиженский монастырь, находящийся в самом Смоленске. Постепенно и сюда стал стекаться народ — слушать наставления священноинока. Людей также привлекала аскетическая, подвижническая жизнь Авраамия.
Для храма Авраамий написал две иконы: «Страшный Суд Второго Пришествия» и «Изображение мытарств, проводимых душею по смерти». Авраамий утруждал свою плоть строгим постом. Как повествует его житие, лицо его было бледно и необыкновенно сухо. В священных одеждах он был похож на святителя Василия Великого, жизни которого подражал.
Святитель Василий Великий с житием. Икона, начало XVII века. Из Покровской церкви Сольвычегодского Крестовоздвиженского монастыря. Сольвычегодский историко-художественный музей
Авраамий был строг и к себе, и к духовным детям. Он неустанно беседовал равно как с богатыми, так и с бедными. Строго наблюдал он во время Божественной службы, чтобы никто из братии и народа не позволяли себе разговаривать в храме, потому что почитал это за святотатство. Он с особенным благоговением совершал Божественную службу.
Известно, что Авраамий не только читал душеполезную литературу, но и сам писал поучения. Но время оказалось нещадно к трудам подвижника, осталась лишь одна запись его проповеди: «Слово о небесных силах, чего ради создан бысть человек», найденная в XIX веке в библиотеке Иосифо-Волоцкого монастыря. Авраамий, рассуждая о предназначении человека, говорит, что он «создан не для того, чтобы есть, пить и одеваться в красивые одежды, а для того, чтобы угодить Богу».
Прорись иконы преподобного Авраамия Смоленского
Много испытал Авраамий дьявольских искушений во время своего подвига, в ужасных образах являлся ему враг человеческий, думая устрашить подвижника, но всегда был побеждаем молитвой. Зависть со стороны окружающих породила клевету на священноинока Авраамия, будто он проповедует ересь, творит злое. Эти слухи смутили всех и вскоре дошли и до епископа Игнатия. Городская власть и духовенство требовали у епископа предать священноинока суду. Биограф Авраамия, его ученик Ефрем неоднократно подчеркивает, что Авраамий стал жертвой смоленского духовенства. Его ученость и доброта противопоставлены «невеждам, взимающим сан священства». На суде «князью и властителям умягчи Бог сердце, игуменом же и иереем, аще бы мощно, жива его пожрети». На суде Авраамий отвел все неправедные обвинения, но несмотря на это ему запретили священнодействовать и отправили в прежний Богородичный монастырь.
Чудесное избавление от засухи по молитвам священноинока Авраамия
После осуждения Авраамия в Смоленске начались беды: засуха и болезни. И ничто не помогало. Тогда местный священник Лазарь пришел к епископу Игнатию с требованием разрешить Авраамию совершать Богослужения, иначе еще большие беды ждут жителей Смоленска. Епископ разрешил Авраамию священнодействовать, попросил у него прощения за неправедное осуждение, молитв за город и жителей. Смиренный священноинок сам просил епископа помолиться.
Возвратившись в келью, Авраамий предался усердной молитве, и вдруг пошел обильный дождь и засуха кончилась. Тогда все убедились воочию в его праведности и стали высоко уважать его.
Архимандрит Авраамий
Епископ Игнатий хотел построить каменную церковь в честь святого, имя которого носил, за городской чертой. Ему понравилось пустынное место, и решил он, что здесь должен быть и монастырь. Но впоследствии он изменил свое решение и основал церковь на другом месте, уже во имя Положения ризы Богородицы во Влахерне, и собрал при ней несколько иноков, которые питались епископской милостыней.
Никто не хотел быть игуменом в столь бедной обители. Между тем вспомнил епископ Игнатий, что Авраамий скорбел об удалении от города той обители, в которой пребывал не ради себя, но ради приходивших к нему за советами духовными, и поручил ему настоятельство в сане архимандрита. И сам, оставив по старости епархию, поселился в основанной им обители.
Богородицкий, позднее — Спасо-Преображенский Авраамиев монастырь в Смоленске. Вид на обитель с заалтарной башни
Так вознаградил Господь долгие страдания угодника Своего, и некогда уничижаемый всеми внезапно от всех прославился. Уже не боялись приходить к нему его духовные чада, отовсюду толпами стекались люди, даже и сами бывшие клеветники приходили к Авраамию за молитвой.
Благолепно украсил Авраамий храм Пресвятой Богородицы, как невесту: красивыми иконами и лампадами. С особой строгостью архимандрит Авраамий относился к пожелавшим встать на иноческий пути, отмечая истинное усердие приходивших, так что в его монастыре собралось только 17 иноков.
Памятник преподобному Авраамию Смоленскому в Спасо-Преображенском Авраамиевом монастыре в Смоленске
Преставление Авраамия
В глубокой старости преставился епископ Игнатий. Более прежнего Авраамий внушал братии помнить о смерти и молиться день и ночь о том, чтобы не быть осужденными на праведном суде Божием. Преставился архимандрит Авраамий до 1224 года, прожив в иночестве 50 лет.
В 1238 году преставился Ефрем — любимый ученик и усердный подражатель добродетели Авраамия. Уже в конце XIII века преподобному Авраамию была составлена служба, совместная с учеником преподобным Ефремом.
Тропарь, глас 8.
Днесь восия нам память твоя славне, яко солнце светозарно, лучами озаряя весь мир, и тму нощи злых духов от нам отгоняя. Днесь Небесныя силы и святых ангел, и душа праведных мысленно торжествуют радующеся. Днесь и мы грешнии припадающее молимся отче преподобне Аврамие, Христа Бога моли непрестанно, спасти град и люди, иже тебе почитающих.
Кондак, глас 3.
Восия Господи граду Твоему, память Твоего угодника, яко светлое солнце, радостно всех яко лучами озаряющи. Паче же молитвы Пречистыя Ти Матере, от всех бед избавляют нас, и упражняют варварская шатания. Тем мы людие Твои, и град наш велми хвалимся, и спасаемся молитвами Твоего угодника Аврамия преподобнаго отца.
Полный учебник церковнославянского языка
Уникальное издание «Полный учебник церковнославянского языка» с примерами из грамматики 1648 года — первая книга на русском языке, которая содержит исчерпывающее внутреннее описание церковнославянского языка, а также множество таблиц с примерами. Учебник написан без использования специальной филологической терминологии и предназначен для самого широкого круга читателей. Он будет незаменимым пособием для желающих во всей полноте понимать церковные книги и старинные русские источники, написанные с соблюдением правил церковнославянского языка.
Святое Евангелие.
Прямой перевод с церковнославянского
Первый прямой перевод старого русского Евангелия на современный русский язык, доносящий до нас то, как читали и понимали Священное Писание наши предки. Перевод был сделан с церковнославянского дораскольного Евангелия Московской печати 1651 года. В книгу вошли все четыре канонических Евангелия: от Матфея, Марка, Луки и Иоанна. Для удобства, в книге приведено синодальное разбиение на главы и стихи, а также церковное деление на зачала. Двухцветная печать с киноварью. Предназначено для самого широкого круга читателей.
Понравился материал?
Лучшая благодарность за нашу работу — это подписаться на наши каналы в социальных сетях и поделиться ими со своими друзьями!
Биография Авраамия Смоленского — проповедника покаяния
Спасибо что зашли на наш сайт, перед тем как начать чтение вы можете подписаться на интересную православную mail рассылку, для этого вам необходимо кликнуть по этой ссылке «Подписаться»
Краткая биография
Философ, проповедник и живописец, этот выдающийся человек был первым просветителем Смоленщины. Благодаря тому, что его житие было написано учеником сразу после смерти, мы располагаем довольно подробными сведениями о его биографии.
Икона прп. Антония Смоленского
Детство и юность
Авраамий родился в 1172 году в состоятельной семье, в которой до него были только дочери. Родители молили Бога о наследнике и их мольбы были услышаны.
С детства Авраамий был особенным ребёнком: он больше любил молитву, чем веселые игры со сверстниками. Его духовность была замечена родителями, и они отправили юного отрока обучаться святым книгам в один из монастырей. Здесь проявились его способности к учёбе и редкая одарённость. Своё свободное время отрок проводил в церкви, где был певчим и чтецом. Родители мечтали, что единственный сын женится и продолжит род, но он стремился к благочестию, желая стать монахом.
Монашеская жизнь
Когда родители умерли, Авраамий поступил так, как поступали святые, жизнеописания которых он любил читать: раздарил своё наследство, завещанное ему, храмам и монастырям, вдовам и сиротам, всем, кто нуждался. Выросший в богатстве, он снял с себя дорогую одежду, надел лохмотья и бродил по городу как юродивый. Он просил Господа дать ему возможность служить добродетели и благочестию. Бог поддержал юношу в его стремлении. Скоро Авраамий стал иноком в обители Успения Богородицы в Селище, недалеко от Смоленска. Сегодня это деревня Богородицкое.
Своё послушание: усердные молитвы и строгие посты, чтение Священного Писания, жизнеописаний святых мужей и святоотеческих творений, молодой инок нёс с кротостью и терпеливостью. Изучая эту литературу, преподобный Авраамий брал назидательные уроки для себя и тех, кто просил у него назиданий. С усердием занимался он переписыванием и собирательством книг. Благодаря князю Роману Ростиславовичу, который любил просвещение, в городе было открыто училище, где обучали латинским и греческим книгам. У князя была большая библиотека, к которой преподобный имел свободный доступ.
Проповедник покаяния
Около тридцати лет прожил преподобный в монастыре, когда был рукоположен в иеромонахи. Избранный духовником, он неукоснительно ежедневно совершал литургию и проповедовал. Преподобный обладал даром красноречия, умел понятно и просто толковать Священное Писание. Он стал таким искусным проповедником, что послушать проповеди приходили к нему и духовные и миряне, чувствуя, что в этих словах была сила, исцелявшая душевные раны.
Людская зависть
Но, враг рода человеческого устроил заговор против Авраамия, вызвав зависть других священников. Они настроили против него игумена, который запретил ему читать проповеди. Клеветы и гонения переносил Авраамий от духовенства, которое завидовало, что он пользуется любовью и уважением жителей города. Спустя пять лет преподобный перешёл в Крестовоздвиженский монастырь в Смоленске. Тогда люди стали приходить сюда, чтобы услышать наставления святого человека.
Полезные материалы
Они шли к Авраамию не только за проповедями. Их привлекала подвижническая жизнь святого. Всё, что жертвовали ему прихожане, он раздавал сиротам. Себе оставлял только самое необходимое. Заботился подвижник и об устроении и украшении церкви. Собственноручно преподобный написал иконы, осветив темы, которые больше всего его интересовали: «Страшный Суд Второго Пришествия» и «Изображение мытарств, проводимых душею по смерти».
Несправедливый суд
Дьявол продолжал искушать подвижника. Он являлся ему в ужасающих образах в надежде испугать, но всегда был побеждён молитвой святого человека. Тогда он возбудил против Авраамия клевету, будто тот проповедует ересь, а талант проповедника причислили к колдовским ухищрениям. Смоленские священники не могли тогда понять подвиг Авраамия. Аскет, измождавший себя постами и ночными бдениями, был необычным примером подвижника.
Слухи смутили горожан и епископа Игнатия. Священники потребовали судить Авраамия. На суде преподобный отвёл от себя все ложные наветы. Но ему запретили служение и отправили в прежний монастырь в Селище.
Как Господь оправдал Своего служителя
За несправедливым приговором в городе начались болезни и приключилась засуха – это Гнев Божий обрушился на город. Священнослужители молились днём и ночью, совершили крестный ход, но ничего не помогало. Тогда один из священников по имени Лазарь пришёл к владыке Игнатию и попросил его снять с Авраамия запрет в служении, иначе, предупреждал он, последуют еще большие несчастья.
К чести епископа надо сказать, что он признал свою неправоту и смиренно просил у Авраамия прощения. Возвратившись в келью, преподобный стал возносить молитвы к Господу. Вдруг пошёл дождь и засуха прекратилась. Когда произошло это чудо, тогда убедились все в невиновности преподобного.
Архимандрит Авраамий
Вскоре епископом Игнатием был основан монастырь при церкви Ризоположения в Смоленске, который он содержал на собственные средства. Обитель была небогатой, и ни кто не желал становиться в ней игуменом. Тогда Игнатий вспомнил о подвижнике Авраамии и решил, что лучшего настоятеля ему не найти. Он наградил святого званием архимандрита, поручив ему заботы об обители. Теперь люди не боялись и шли отовсюду к святому человеку. Прежние обидчики искали примирения с преподобным и просили у него прощения. Он простил своих клеветников, потому что знал, что на всё воля Господа.
Подвижник благочестия
Преподобный Авраамий был очень суров к себе. Он соблюдал неуклонно все посты, был сух и бледен.
Его ученик так писал о внешнем виде преподобного:
Подвижник брал пример со святителя Василия Великого, и в священном облачении был очень на него похож. Авраамий проводил все дни в проповедях, беседовал со всеми прихожанами без различия их сана и материального состояния. Божественную службу он совершал с особенным благоговением и следил, чтобы в это время никто не разговаривал, поскольку считал это святотатством.
Святой был строг не только к себе, но и к духовным детям. Много было желавших стать на монашеский путь под руководством преподобного, но он был особо строг с ними, принимая иноков только после серьёзных испытаний. Поэтому в его монастыре было всего 17 монахов. Подвижник всегда призывал помнить о смертном часе, каяться и неустанно просить Бога о помиловании в день всеобщего Суда.
Праведная кончина
Скончался старец приблизительно около 1219 — 1224 года, проведя в монашестве 50 лет.
Почитание святого
Уже в 13-м веке прп. Авраамию была составлены первые богослужебные тексты, что говорит о традиции местного почитания. Общерусское почитание Авраамия Смоленского было установлено на Макарьевском соборе в 1549 году.
Святой прп. Авраамий и мч. Меркурий со Смоленской иконой Божией Матери
Письменное наследие
Святой подвижник при жизни писал поучения. К сожалению, до нас дошла единственная его проповедь: «Слово о небесных силах, чего ради создан бысть человек».
Мощи преподобного
Местонахождение мощей преподобного Авраамия достоверно неизвестно. По одним сведениям, с конца 19 века мощи Святого находились под спудом во Введенской церкви Авраамиева монастыря. По другим сведениям, после захвата Смоленска поляками в 1611 году, мощи были спрятаны и местонахождение их неизвестно.
Монастырь преподобного Авраамия Смоленского
За свою почти 800-летнюю историю Спасо-Преображенский Авраамиев мужской монастырь, первым настоятелем которого был Авраамий, претерпел множество лишений. При взятии Смоленска поляками в 1611 году он был разорён, а затем и вовсе упразднён. Позже возрождён как православный монастырь. Во время войны 1812 года обитель была превращена французами в лазарет. С приходом советской власти монастырь вновь закрыли, а на его территории был размещён концлагерь. В годы Отечественной войны монастырь сильно пострадал, а здесь была открыта библиотека. И только с 2001 года монашеская жизнь в обители возобновилась и началось возрождение монастыря.
Смоленск. Авраамиев монастырь. Собор Спаса Преображения
День памяти
Память прп. Авраамия 3 сентября.
Памятник прп. Авраамию Смоленскому
Подвиг преподобного Авраамия
Молитва
О великий отче Аврамие, добрый подвижниче Христов, в скорбех и напастех преславный наш помощниче и защитниче: ничтоже возможе отлучити тя от любве ко Господу Иисусу: ни гонения, ни клеветы, ни прещения врагов твоих. Ты, яко лев, исшел еси на брань противу волков мысленных, духов злобы, подвигших на тя, ради добраго твоего исповедания и проповедания, единоплеменный тебе народ смоленский: и яко огненная стрела поразил еси твоих гонителей силою благодати Святаго Духа и крепкия любве твоея к Богу: и яко орел, воспарил еси в горния обители Отца Небеснаго, наследовав тамо вечную жизнь, славу и блаженство неизреченное. Веруем, святче Божий, яко предстоя со ангелы и всеми святыми престолу славы Триипостаснаго Бога, усердныя и богоприятныя возносиши молитвы не токмо о святей обители сей, тобою устроенной, и о граде нашем Смоленске, но и о всей святей Христовой Церкви, и молим тя молися Господеви: страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных царей, верных рабов Твоих, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Тебе, многоболезненный вопль да услышит, и да изведет от погибели живот наш. Веруем, преславный чудотворче, яко ты силою всемогущаго Господа Иисуса Христа, еще жив сый, умолил еси напоити жаждущую за грехи людей землю смоленскую обилным дождем, и по успении своем источаеши обилныя дары благодатныя помощи во спасение всем с верою к тебе прибегающым и молящымся тебе, наипаче же испрашиваеши кончину с покаянием почитающым тебе, да вси от мала до велика, единодушно прославляем неисповедимое величие благости Божией. Темже с верою и любовию припадающе и благоговейно лобызающе святую икону твою, умоляем тя, добрый на небеси наш молитвенниче и заступниче, помогай нам грешным и смиренным, твоими молитвами во всех скорбех, нуждах и обстояниих наших, сохраняй нас и святую обитель твою и град сей Смоленск (и весь сию и храмы сия) и вся православныя христианы российския страны от всякаго зла и всякия напасти, наипаче же споспешествуй вечному нашему спасению и всех просящих твоея помощи и заступления. Угодниче Божий, преподобне отче Аврамие, моли Христа Спасителя нашего, да даст той мир и тишину всем православным христианом и да отвратит от нас всякий гнев, на ны движимый, да избавит нас от сетей вражиих, томления во узах греха и мучений адских, и да сподобит нас недостойных и грешных стати одесную Его на суде Его праведном и внити в вечный покой святых Его, идеже празднующих глас непрестанный и неизреченная сладость зрящих доброту лица Его, и тако да возможем с тобою и всеми святыми безконечно славити Троицу Единосущную и Нераздельную во веки веков. Аминь.
Тропарь, кондак, величание
Тропарь преподобного Авраамия, чудотворца Смоленского, глас 8
Днесь возсия нам память твоя, славне, яко солнце, светозарно лучами озаряющая мир и тьму нощи злых духовот нас отгоняющая. Днесь Небесныя силы святых Ангел и души праведных мысленно торжествуют, радующеся. Днесь и мы, грешнии, припадающее, молимся: отце преподобне Авраамие, Христа Бога моли непрестанно спасти град и люди, любезно тебе почитающия.
Кондак преподобного Авраамия, чудотворца Смоленского, глас 3
Возсия, Господи, граду Твоему память Твоего угодника, яко светлое солнце, радостно всех, яко лучами, озаряющи, паче же молитвы Пречистыя Твоей Матере от всех бед избавляют нас и упраждняют варварская шатания. Тем мы, людие Твои и град наш, вельми хвалимся и спасаемся молитвами Твоего угодника Авраамия, преподобнаго отца.
Величание
Ублажаем тя, преподобный отче Авраамие, и чтем святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.
Акафист
Акафист прп. Авраамию Смоленскому
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и чудотворче предивный, в житии твоем освящен от утробы матерни наставляти люди на путь Христова смирения, и ныне со ангелы предстояй Престолу Божию, сподоби нас восхвалити тя песнми с любовию, да молитвами твоими от всяких бед и скорбей избавлени зовем ти:
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Икос 1
Ангелов сожитель и человеков заступник воистинну явился еси, преподобне отче Авраамие, благоволением всех Творца Христа Бога, Егоже возлюбил еси от юности и за Негоже претерпел еси клеветы вражыя. Темже приими от нас сия хваления:
Радуйся, звездо пресветлая благочестия. Радуйся, светило, во тме нечестия преславно возсиявшее.
Радуйся, клеветников обличителю. Радуйся, Христовы веры небоязненный проповедниче.
Радуйся, Евангельскаго учения доблий последователю. Радуйся, закона Господня теплейший хранителю.
Радуйся, жизнь временную пременивый на сокровище вечное небесное. Радуйся, учения Христова бисер многоценный стяжавый. Радуйся, Христовым учением душу твою просветивый.
Радуйся, удостоивыйся благодатнаго осенения свыше. Радуйся, явивыйся добродетелей жилище чистотою преукрашенное.
Радуйся, Духа Святаго обитель прекрасная.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 2
Видя Христос Господь душу твою к приятию благодати чистотою и милостынею предуготованную, светом познания Своего просвети тя от юности и показа тя проповедника благочестия преизрядна, и твоя добродетели помянув любомилосердно, спасаемых части сотвори тя общника в Небеснем Царствии, идеже со ангелы поеши: Аллилуиа.
Икос 2
Разум богопросвещенный даровася тебе, святе Авраамие, имже ясно проразумел еси тщету душепагубную жития привременнаго и онаго уклонитися, Христа же взыскати потщался еси. Вседушно темже взываем ти:
Радуйся, блаженный последователю Христов. Радуйся, любителю заповедей Его приискренний.
Радуйся, крине благоуханный рая превышняго. Радуйся, цвете прекрасный вертограда Иисусова.
Радуйся, богатство земное ни во что же вменивый. Радуйся, стяжания тленная презревый.
Радуйся, храмы Божия и нищыя удовлявый. Радуйся, руками убогих сокровища твоя Горе предпославый.
Радуйся, яко не уклонился еси в сеть любостяжания. Радуйся, яко неуловим пребыл еси мрежею сребролюбия.
Радуйся, мудрый купче Царствия Небеснаго. Радуйся, верный рабе, данный тебе талант усугубивый.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 3
Сила Вышняго укрепи тя на подвиг проповеднический, блаженне Авраамие: не терпя бо видети пагубу душ человеческих, ревностию разжеглся еси о Бозе Живе поучая приходящих к тебе благочестно проводити житие и не отступати от заповедей Христа и звати Ему: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще духом злобы помраченный ум, не восхотеша людие Смоленстии приникнути в разум словес твоих духоносных, но клеветы на тя воздвигше, призваша тя на судище. Мы же, ублажающе терпение твое, глаголем:
Радуйся, Христа вседушно возлюбивый. Радуйся, к Нему любовь во исповедании явивый.
Радуйся, апостолом поревновавый. Радуйся, орган Святаго Духа бывый.
Радуйся, благовестия Евангельскаго уста богоглаголивыя. Радуйся, словеса жизни вечныя провещавый.
Радуйся, поношение за Пресладкаго ти Иисуса веселяся претерпевый. Радуйся, поругание и досаждение за Него благодушно со смирением восприявый.
Радуйся, яко во исповедании Христове непоколебим пребыл еси. Радуйся, наветы вражия яко паучину потребивый.
Радуйся, святче Божий, в мужестве неодоленный. Радуйся, добропобедниче в терпении непреклонный.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 4
Бурею злобы дышаще, не терпяще твоего обличения, людие Смоленстии всечасно терзаху тя, яко агнца незлобива зверие дивии, покушающеся отвратити жаждущих твоея проповеди Евангельския, но ничтоже успеша омраченнии: силою бо свыше укрепляемь, посрамил еси оных ухищрение, немолчно проповедуя Христа и Единаго Творца Бога и вопия Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше увещательныя твоя глаголы к людем Смоленским, Авраамие святе, гонители твои беззаконнии прещаху стражею жаждущым словес твоих послушати. Мы же дивящеся величеству проповедания твоего, зовем ти:
Радуйся, учителю благочестия. Радуйся, посрамителю нечестия.
Радуйся, словесы благодати, яко утвариею многоценною Церковь украсивый. Радуйся, ни во что же злоречие вменивый.
Радуйся, твоею твердостию гонители сокрушивый. Радуйся, за Прелюбезнаго ти Иисуса вся вражия ухищрения разрушивый.
Радуйся, исповеданием на суде сочетавыйся Христу распяту. Радуйся, ликовствуяй в чертозе небеснаго Домовладыки.
Радуйся, у Престола Божия предстояй с горними силами. Радуйся, откровенным лицем созерцаяй славу Трисияннаго Божества.
Радуйся, от райских высот приникаяй благосердием твоим к нам земнородным. Радуйся, спасаяй от бед веру и любовь к тебе имущих.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 5
Богомудрым проповедником апостолом подражал еси, Авраамие, вопия: Христа чту, Единаго же Его люблю и проповедати людем приискренне желаю, сердцем и усты воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще тя непреклонна и непобедима проповедника Христова Евангелиа, устоявша противу козни вражия и доблестно претерпевша прещения святителя, внегда удалился еси во обитель Богородицы, вопием:
Радуйся, исповедниче Христов непобедимый. Радуйся, адаманте терпения крепчайший.
Радуйся, новый проповедниче благочестия. Радуйся, древним подражателю равночестный.
Радуйся, чудотворения благодатию от Господа обогащенный. Радуйся, целеб подателю всеблагий.
Радуйся, во благоухании святыни почиваяй. Радуйся, ароматы райскими облагоухаяй душы верных.
Радуйся, источниче даров многоразличных. Радуйся, реко приснотекущая чудес.
Радуйся, милосердия к страждущым сокровище неистощимое.
Радуйся, болящих врачевство неоскудное.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 6
Неизреченная премудрость Божия! Ихже Бог предустави, тех и призва, сих и оправда, ихже оправда, сих и прослави: на тебе, святче Божий, сбысться сие слово Апостола. Видя Господь, яко избран еси сосуд и Сына Божия Христа проповедал еси, претерпел за него клеветы, сотвори тя славна чудесы, яже показуеши всем чтущым любовию память твою и вопиющым Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси преславно чудотворения лучами, умолив Господа, яко древний Илиа, напоити дождем жаждущую землю Смоленскую, и по явлении мощей твоих, святе Авраамие, во граде Смоленсте, показуя людем свое неизреченное милосердие, прибегающым к твоей многоцелебной раце и святей иконе, юже обстояще, вопием ти:
Радуйся, града нашего похвало и утверждение. Радуйся, обители Спасовы, в нейже почил еси, присное заступление.
Радуйся, подвизающымся в ней благодатное вспоможение. Радуйся, оных покрове и защищение.
Радуйся, недугующих скорый целебниче. Радуйся, унывающих благонадежное возбуждение.
Радуйся, скорбящих утешение. Радуйся, нищих богатство.
Радуйся, болящих исцеление. Радуйся, изнемогающих укрепление.
Радуйся, ревнующих о благочестии помощниче. Радуйся, пребывающих в посте и молитве споспешниче.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 7
Хотя Человеколюбец Господь явити обилие щедрот своих стране Смоленстей, дарова нам тебе угодника и молитвенника богоприятнаго, чудес благодать источающа и недужных безмездно врачующа: темже благодарим тобою благодеющаго нам Господа, и светло празднуем память твою, с любовию к раце мощей твоих припадающе и Христу зовуще: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя Христова исповедника и чудотворца славнаго любовию ублажаем и радующеся глаголем:
Радуйся, деннице лучезарная земли Смоленския. Радуйся, луче немерцающий Солнца Правды Христа.
Радуйся, угодниче Господень, предивный в чудесех. Радуйся, праведниче, прославленный на Небеси и на земли.
Радуйся, нетлением мощей твоих в истине воскресения мертвых уверяяй.
Радуйся, образ безсмертия в смертнем телеси показуяй. Радуйся, яко тебе дана бысть благодать за ны молитися и возбуждати нас ко благим делом.
Радуйся, яко по преставлении твоем благодеяния просящым подаваеши. Радуйся, от смертоносных язв и болезней притекающыя к тебе сохраняяй.
Радуйся, бедствующым и обидимым помогаяй. Радуйся, боголюбивых душ непостыдное упование.
Радуйся, любящих тя присное утешение.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 8
Странно есть видети мертвенное тело, жизнь присносущную являющее, во гробе лежащее и недуги врачующее: но веруем несумненно, угодниче Христов Авраамие, яко мощьми твоими святыми, аще и сокровенными, почиваяй зде и духом твоим не отлучаешися от нас недостойных, честную память твою с любовию почитающих и пред святою твоею иконою Христу благодарне зовущих: Аллилуиа.
Икос 8
Весь в вышних еси, святче Божий Авраамие, во светлости святых торжествуеши и наслаждаешися неизреченных благ небесных: вемы же, яко и нас земных и перстных не забываеши, но и от горних высот милостивно к нам приникаеши, подвизая нас чествовати тя сими похвалами:
Радуйся, благочестия утверждение. Радуйся, Православия похвало.
Радуйся, земли Российския благодатное осенение. Радуйся, града Смоленска светлое радование.
Радуйся, многоплодная розго винограда Христова. Радуйся, гражданине горняго града Иерусалима Небеснаго.
Радуйся, в преславнем лице преподобных пребываяй. Радуйся, рая жителю всеблаженный.
Радуйся, Царствия Христова наследниче. Радуйся, вечныя блаженныя жизни сопричастниче.
Радуйся, прибежище наше и защищение. Радуйся, скорое и безмездное недугов врачевание.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 9
Вси Ангели Небеснии радостно восприяша тя во обители райския, богомудре отче Авраамие, идеже святая твоя душа почесть победную восприят от Христа Спасителя, Праведнаго Мздовоздаятеля подвизающихся за имя святое Его на земли: прославляя бо их на Небеси с горними лики, сподобляет предстояния у Престола Своего, да поют Ему немолчно: Аллилуиа.
Икос 9
Витийством злочестивым и прельщением лукавым неуловлен пребыл еси, отче Авраамие, егда предстал еси на суд святительский земли Смоленския, темже яко добляго исповедника Христова ублажаем тя и зовем:
Радуйся, просвещенный зарею Пресвятаго Духа. Радуйся, яко страх малодушный пред судищем от себе отрясл еси.
Радуйся, яко щитом веры оградился еси. Радуйся, неумолкающий благовестниче силы Божия.
Радуйся, неутомимый исповедниче Евангельския истины. Радуйся, истинный поклонниче, духом и истиною кланяяйся Творцу.
Радуйся, мужу желаний духовных. Радуйся, взыскавый Христа, отринув мирскую прелесть.
Радуйся, странники и нищыя питавый от трудов своих праведных. Радуйся, елеем милости умащенная главо.
Радуйся, горо добродетелей. Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 10
Спастися нам приискренне желая, молишися за нас Горе у Престола Божия, угодниче Христов Авраамие, и твоими молитвами пособствуеши нам в странствии многотруднем земнаго жития, еже в покаянии и благочестии скончати, да сподобимся и с тобою воспевати Христу и Богу отцу со Святым Духом: Аллилуиа.
Икос 10
Стену защищения имуще твоя святыя молитвы, Авраамие чудне, радуемся грешнии и чтем любовию память твою зовуще:
Радуйся, небожителю богопросвещенный. Радуйся, чудотворче дивный и милостивый.
Радуйся, благий послушателю сущих в скорбех. Радуйся, предваряя призывающых тя в бедах.
Радуйся, приводящий грешныя ко исправлению. Радуйся, миро врачебное недугом многоразличным.
Радуйся, не токмо телесных, но и душевных болезней целителю. Радуйся, духов нечистых от человеков прогонителю.
Радуйся, даров благодатных независтный подателю. Радуйся, благоуханием святыни твоея услаждаяй душы наша.
Радуйся, чудесы твоими утверждаяй нас во истине святыя православныя веры.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 11
Пение молебное и похвалу сию смиренную не презри, отче Авраамие, се бо верою и любовию к тебе подвизаеми, соборне обстояще образ твой святый, ублажаем тя заступника нашего, и слезно просим: молися за ны ко Господу, к Немуже имаши невозбранное дерзновение и твоих молитв благодатное действо, да благодарне зовем Ему дивному во святых: Аллилуиа.
Икос 11
Светоносным Троическим сиянием горе озаренный, Авраамие святе, просвети и наша сердца, тмою греховною покровенная, да елеем благих дел возжегше угасшыя наша светильники, сподобимся брачнаго Христова чертога, идеже ты вселяешися со святыми и слышиши от нас сия благохваления:
Радуйся, от Бога данный покровителю нам. Радуйся, ангелоподобный человече.
Радуйся, устроителю обители нашея. Радуйся, проповедниче неутомимый.
Радуйся, яко рука твоя изобильно помогаше обители твоей скудной. Радуйся, яко мудре расточал еси богатство тленное, текущее к тебе.
Радуйся, пременивый оное на нетленная блага небесная. Радуйся, наслаждаяйся блаженства милостивых.
Радуйся, предстояй Агнцу в лице преподобных. Радуйся, ликовствуяй в селении праведных.
Радуйся, в житии твоем мудрость чудную явивый. Радуйся, иноков обители своея добре управивый.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 12
Благодать и милость испроси нам у Христа и Спасителя нашего, святе и славне отче Авраамие, веруем бо несумненно, яко еже просиши, дарует ти Всеблагий Владыка: темже и о нас грешных не престай умоляти Его благосердие и испроси нам дар коемуждо благопотребен, да зовем всех благих Виновнику и Подателю Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поем твоя апостольския труды, величаем твое ангельское терпение и незлобие, славим от сокровенных мощей твоих токи чудес, ихже источаеши непрестанно, подвизая нас звати тебе:
Радуйся, архангелов и ангелов сослужителю. Радуйся, патриархов и пророков сослужителю.
Радуйся, апостолов единоревнителю. Радуйся, подвижников красото.
Радуйся, святителей и преподобных собеседниче. Радуйся, праведных и всех святых сожителю.
Радуйся, яко свыше чудес действом украсился еси. Радуйся, в честных и многоцелебных мощех своих с нами пребываяй.
Радуйся, и духом твоим николиже от нас разлучаяйся. Радуйся, отрадо наша и в скорбех утешение.
Радуйся, недугующих исцеление. Радуйся, согрешающих исправление.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 13
Преславный угодниче Христов и чудотворче Смоленския земли Авраамие, милостивно прием сие малое моление наше, тебе приносимое, умоли Царя царствующих и Господа господствующих Христа Бога нашего, избавити нас от всякия скорби и нужды в жизни сей и мучений вечных по кончине нашей, да сподобимся в Царствии Небеснем вкупе с тобою пети Богу: Аллилуиа.
Кондак 13
Преславный угодниче Христов и чудотворче Смоленския земли Авраамие, милостивно прием сие малое моление наше, тебе приносимое, умоли Царя царствующих и Господа господствующих Христа Бога нашего, избавити нас от всякия скорби и нужды в жизни сей и мучений вечных по кончине нашей, да сподобимся в Царствии Небеснем вкупе с тобою пети Богу: Аллилуиа.
Кондак 13
Преславный угодниче Христов и чудотворче Смоленския земли Авраамие, милостивно прием сие малое моление наше, тебе приносимое, умоли Царя царствующих и Господа господствующих Христа Бога нашего, избавити нас от всякия скорби и нужды в жизни сей и мучений вечных по кончине нашей, да сподобимся в Царствии Небеснем вкупе с тобою пети Богу: Аллилуиа.
Икос 1
Ангелов сожитель и человеков заступник воистинну явился еси, преподобне отче Авраамие, благоволением всех Творца Христа Бога, Егоже возлюбил еси от юности и за Негоже претерпел еси клеветы вражыя. Темже приими от нас сия хваления:
Радуйся, звездо пресветлая благочестия. Радуйся, светило, во тме нечестия преславно возсиявшее.
Радуйся, клеветников обличителю. Радуйся, Христовы веры небоязненный проповедниче.
Радуйся, Евангельскаго учения доблий последователю. Радуйся, закона Господня теплейший хранителю.
Радуйся, жизнь временную пременивый на сокровище вечное небесное. Радуйся, учения Христова бисер многоценный стяжавый.
Радуйся, Христовым учением душу твою просветивый. Радуйся, удостоивыйся благодатнаго осенения свыше.
Радуйся, явивыйся добродетелей жилище чистотою преукрашенное. Радуйся, Духа Святаго обитель прекрасная.
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и чудотворче предивный, в житии твоем освящен от утробы матерни наставляти люди на путь Христова смирения, и ныне со ангелы предстояй Престолу Божию, сподоби нас восхвалити тя песнми с любовию, да молитвами твоими от всяких бед и скорбей избавлени зовем ти:
Радуйся, преподобне отче Авраамие, Смоленский чудотворче.