Xcom мод long war что это
Самая последняя надежда человечества. Три причины поставить XCOM: Long War
До выхода XCOM 2 осталось чуть меньше полугода — самое время вернуться к первой части и освежить воспоминания. Тем более что на то есть замечательный повод: пару недель назад завершилась разработка Long War, масштабнейшей любительской модификации для XCOM: Enemy Within.
И чем же именно это хорошо?
Причина первая: испытание
Модификация делает игру гораздо длиннее, гораздо разнообразнее. И гораздо сложнее, особенно с непривычки. Если начать партию, не удосужившись покопаться в настройках сложности, можно с удивлением обнаружить, что солдаты «последней опоры и надежды человечества» — все как один криворукие инвалиды, которые в сарай с пяти шагов не попадут. Или что плюгавенькая разведывательная тарелка может уйти от трех-четырех истребителей подряд. Но это не страшно — такие усложнители можно выключить, вернув солдатам и пилотам почти первозданную меткость.
Выложиться на полную заставляет другое — переосмысленная стратегия пришельцев. В отличие от изначального XCOM (и даже совсем изначального X-COM: UFO Defense, чего уж там), где инопланетяне наращивали давление на человечество потихоньку и постепенно, в Long War события развиваются куда более стремительно. Игрока ждут несколько недель относительно спокойного прощупывания разведывательными отрядами.
А потом начнется ад.
Команда доктора Вален будет проводить исследования черепашьими темпами, но это не страшно, потому что инженерная бригада доктора Шена будет работать еще медленнее — и поглощать при этом столько денег и ресурсов, что голова закружится. А новые виды пришельцев будут появляться едва ли не каждый месяц — только успевай приспосабливаться.
Long War наглядно демонстрирует, каково это — бороться с противником, который превосходит вас и числом, и вооружением, и технологиями. Притом дает прочувствовать это на собственной шкуре.
Причина вторая: стратегия
В оригинале мы развивались примерно с той же скоростью, что и пришельцы, — здесь одна из сторон будет постоянно вырываться вперед. То мы соберем лазерные пулеметы и начнем сбивать летунов одной очередью, то задохлики-сектоиды окрепнут и начнут спокойно принимать в лоб по два-три лазерных луча.
XCOM крутился в первую очередь вокруг паники — там уменьшим, тут дадим увеличиться, в среднем все довольны. Long War же построен вокруг гонки технологий и ресурсов. Сбили разведывательную тарелку — враг не получил информацию о расположении вашего спутника. Упустили «рейдер» с исследовательской бригадой — пришельцы используют полученные данные и станут чуть-чуть сильнее. И никаких больше «пришельцы похищают людей одновременно в трех местах, выбирайте, какое защищать»: пришельцы похищают людей там, где приземлился корабль класса «похититель», а если его сбить в пути — не похитят вообще ниоткуда.
Причина третья: разнообразие
Попытки применять к Long War стратегии из оригинала чреваты полнейшим фиаско — моментом, когда понимаешь, что партия окончательно проиграна, ее уже никак не вытащить, нужно бросать и начинать заново. Приятного в таком моменте мало — особенно если он наступает этак после двух лет игрового или семидесяти часов реального времени, — но он лучше всего доказывает, что в игре есть вариативность. Что можно действовать разными путями и в разные моменты игры оказаться в совершенно разных условиях.
Это то, чего так не хватало Enemy Unknown и что лишь отчасти исправила Enemy Within.
Long War — тот самый (не первый и, смеем надеяться, не последний) случай, когда творчество поклонников вдыхает в игру новую жизнь. Если вы играли в XCOM и он вам понравился — попробуйте обязательно. Если играли и не понравился, попробуйте тем более. Может, с модификацией понравится больше.
А вот если не играли — начните лучше с оригинала. Просто потому, что Long War и Enemy Within — чуть ли не разные игры, а познакомиться стоит с обеими.
Скачать модификацию можно здесь.
Любительская локализация лежит здесь
Long War
Long War (рус. Долгая Война) — глобальная модификация для XCOM: Enemy Within от студии Long War Studios (ныне Pavonis Interactive), существенно расширяющая и усложняющая игровой процесс.
Содержание
Геймплей [ ]
В целом, геймплей в Long War не отличается от такового в оригинальном Enemy Within: игрок всё так же берёт управление организацией, ведёт научные исследования, расширяет базу, участвует в полевых операциях и т.д. Однако, каждый элемент игры теперь дополнен и улучшен, что даёт игроку больше свободы в выборе развития, и огромное пространство для составления общей тактики противостояния инопланетной угрозе.
Изменения [ ]
Как говорилось выше, игра подверглась значительным изменениям
Общее [ ]
Оперативники [ ]
Исследования/Строительство [ ]
Снаряжение [ ]
Пришельцы [ ]
Воздушный бой [ ]
Критика и отзывы [ ]
Мод был очень тепло принят сообществом XCOM, произведя в нём настоящий фурор. Разработчики получили массу положительных отзывов как от критиков, так и от обычных игроков. Судя по статистике Nexusmods, с момента создания модификации её скачали чуть больше 850 тысяч человек, а просмотрели страницу практически 7 миллионов.
Firaxis Games также высоко оценили заслуги разработчиков. Так главный дизайнер Firaxis Джейк Соломон подытожил различие модификации от оригинала словами «Мы всего лишь 20-ти часовой туториал для Long War, и это нормально».
Продолжение [ ]
5 января Pavonis Interactive анонсировали Long War 2, фактически ремейк мода для XCOM 2. В течение нескольких недель, разработчики подогревали интерес игроков, делясь скриншотами и рассказывая об изменениях в сравнении с оригинальной игрой. Создание мода происходило при активном участии самих Firaxis, они помогали мододелам разобраться в коде игры и консультировали по различным вопросам. 18 января, Firaxis Games провели вечерний стрим, на котором главный дизайнер XCOM 2 Джейк Соломон и главный продюсер Гарт де Анджелис опробовали готовую версию Long War 2 и поделились своими впечатлениями. Спустя день, модификация появилась в мастерской Steam и стала свободной для скачивания.
Как и первая часть, Long War 2 значительно увеличил возможности оригинальной игры, начиная более продвинутым ИИ противников и заканчивая созданием на «глобальной карте» настоящей стратегической войны.
Адаптация для Войны Избранных [ ]
С выходом расширения War of the Chosen Pavonis Interactive заявили, что не собираются разрабатывать новую версию мода, адаптированную под новые механики Войны Избранных, поскольку в данный момент начали работу на собственной игрой Terra Invicta, однако будут не против, если разработку возглавит кто-либо другой. Новая команда была собрана уже через пару месяцев и незамедлительно начала работу, получив наработки Pavonis. В планах мододелов было увеличить количество фракций Сопротивления, ввести возможность управлять убежищами, создать систему «общественного мнения», переработать классы и многое другое.
Однако, по видимому, команда не смогла сработаться и начать активную деятельность, из-за чего разработка сильно забуксовала. Каких-либо новостей по поводу Long War of the Chosen не появлялось очень долго, а на форумах участники адаптации то и дело жаловались на полную несогласованность внутри коллектива и неспособность лидеров наладить процесс. Как итог, в сентябре 2018 было заявлено о полном прекращении работы над LWotC. Вполне вероятно, что после такого краха другие энтузиасты не осмелятся взяться за подобную работу, а версия Long War для Войны Избранных не выйдет никогда.
Please log in or register
To enjoy the benefits of Nexus Mods, please log in or register a new account
Long War
File information
Last updated
Original upload
Created by
Uploaded by
Virus scan
Tags for this mod
About this mod
This overhaul mod changes a number of X-Com features and settings to create a far longer and more intense conflict with the aliens. X-Com soldiers now have eight classes and have an array of new items to employ. You may bring eight soldiers on missions and retake countries for X-Com through multiple alien base assaults.
DLC requirements
Mods requiring this file
Credits and distribution permission
Author notes
Our policies on distributing mods to Long War:
If you want to make small mods to those files, we strongly encourage you to use UPKUtils: It is more user-friendly; players can install and uninstall individual mods at will; it won’t overwrite other small mods players have made, and your mod is very likely future-proofed and will not need further updating when we update Long War.
If you are working on a huge overhaul based on Long War and still think redistributing our core files is the way to go, contact johnnylump via PM on the Nexus. Again, permission isn’t granted unless we say so.
File credits
By Pavonis Interactive
www.pavonisinteractive.com
**** Chief Designer and Programmer: JohnnyLump
**** Chief Programmer and Designer: Amineri
**** Chief UI Programmer and Artist: XMarksTheSpot
**** Programmer and Chief Quality Assurance Specialist: Ellatan
**** Senior Contributing Programmer: WGhost81
**** Sound Editor and Progammer: TrackTwo
**** Senior Contributing Artist: JCLewis
**** MapMaster: Liquid911
**** Voice Actors: Gerrit Aalbers, Michael Berkholz, Jezdamayel Caster, Ian Chisholm, Jurgen Delaere, Louise Dumée, Eveline Frei, Ian Dransfield, Jakub «Faleg» Janicki, Sean Lally, Justin Loke, Adam Miller, Russell Meyer, Bec Pelvay, Michael Richardson, Graydon Schlichter, Benjamin Smit, Ping Teo, Jamie Williamson, Jordan Wistuba
**** Contributing Artists: Ebolii, lfish, Obstbanane, IvanDogovich, Kordolius, Zyxpsilon, Neonin, AlexGlitch
**** Contributing Programmers: TrackTwo, Liquid911, Oakeman, SpazmoJones/Eclipse666, Part Time Commie, Uberjumper, Drakous79, Peasly Wellbott, Bertilsson, Bokauk, BlackAlpha, Guicomir, MuckBeth, Oddball_E8
**** Translators: Noganeto1 (Spanish), Aldo32 (Spanish), Kordolius (French), Ciome (Italian), Szmind (Polish)
**** Linux Port: Shivoc, Falex007, WGhost81
**** Mac OS/X Port: Thither, Anderkent
**** Thanks to: Kevin Schultz, Dan Price, Roland Rizzo at Firaxis Games for some expert assistance
**** Thanks to: DubiousIntent (X-Com’s modding archivist), Hobbes (for his excellent XCOM wiki, http://www.ufopaedia.org/ ), Uzifeline, Gugacuardo, Tapkomet, Ogel, and Thunder_GR (soldier name lists), Heramael (copyediting)
Thanks to other modders who have made various discoveries used in this mod, including: WGhost81 (randomized pod placement and other developments), Uberjumper, Drakous79, Bertilsson, Bokuak, BlackAlpha, Guicomir, MuckBeth, Peasly Wellbott, Oddball_E8
Included software:
XCOMEUModHelper by UberJumper
Acknowledgements:
Amineri and XMarksTheSpot for UPKModder
Eliot van Uytfanghe for UE Explorer
twinj for discovering how to rescript functions
Gildor for Unreal Package Decompessor
Inno Setup 5, by JRSoftware.org
Also special thanks to Neonin for the Long War logo on the Nexus mod page! Check out Neonin’s UI Texture Replacement mod for livelier in-game icons and other graphics: http://xcom.nexusmods.com/mods/382//?
Donation Points system
This mod is opted-in to receive Donation Points
Translations available on the Nexus
Language | Name |
---|---|
English Author: Eddydobrian | Long War Upgrade |
German Author: IKBG90 | German Translation Long War 1.0 (Latest Version) |
English Author: SouthpawSteel | Long War squad size and starting stats increase |
Both straight donations and premium membership donations accepted
READ THIS README, ESPECIALLY THE FAQ. IT EXPLAINS SOME MAJOR CHANGES FROM VANILLA. This mod makes hundreds of changes, large and small, to the vanilla version of the game. It is harder and longer than the vanilla version but gives you many more tools to combat the alien threat.
Some of the changes in this mod include:
Perk trees for all classes are in the file Long_War_3_perk_tree.jpg in your XEW directory, or here.
Tech tree is in the file Long_War_3_tech_tree.png in your XEW directory, or here.
A Long War wiki is hosted on UFOpeadia, here. (It needs contributions!)
(Art in this section by Dana Henderson/lfish)
You must have a legitimate PC, Mac or Linux version of Enemy Within to play this mod. This mod is for games with the March 10, 2014, patch, what we’re calling Enemy Within Patch 3. The game version is still listed as 401776.
An Enemy Unknown version of this mod (with fewer features) is available in the Files section. It has not been updated to work with EU patches 5 and 6 (too much work), so you have to take extra steps to roll back your XCOM EU installation to patch 4, with this tool. For help with installation of the EU version, check out Phwop’s tutorial, here.
Q: I’m fairly new to XCom. What difficulty should I start with?
A: Normal.
Q: I’m an XCOM veteran. What difficulty should I start with?
A: Normal.
Q: Say what? Ten HP Outsiders with regeneration in the first downed UFO mission? I love all the new XCOM options but don’t like the difficulty. Why did you make a mod that is so hard?
A: This mod was made by people who loved the vanilla game and saw lots of opportunities within the engine for much deeper strategic and tactical play and a greater variety of problems to throw at the player. When someone tells us it is too hard, there might be any of three things going on:
Q: Okay, I get it; it’s hard. But I’m a casual player without a ton of time or Grognard levels of strategery. What starting settings would you recommend?
A: Play normal difficulty with only the Dynamic War and Cinematic Mode Second Wave options activated. This is probably somewhere close to vanilla classic levels of difficulty and Marathon duration.
Q: I’m made of tough and insist on playing Ironman.
A: You’re not really asking a question, but understand there could be campaign-ending bugs or corrupted savegame issues that we can’t do anything about. Periodically back up your savegames or face the prospect of losing all your work. You’ve been warned.
Q: I want you guys to add feature X. How do I tell you?
A: Post in the Long War Feature Requests and Suggestions subforum. We do read the suggestions and have adopted many of them that sound fun and are technically feasible. We can’t always reply, though.
Q: I want to make some changes and redistribute my version of your mod. May I?
A: Contact JohnnyLump via the Nexus messaging system. Permission is NOT granted unless he says it’s OK.
Q: Can you make a shorter version of Long War?
A: Try the «Dynamic War» Second Wave option.
Q: Can you make a longer version of Long War?
A: Try the «Liberators» Second Wave option.
Q: Do I still have to disable phone home like in Long War Enemy Unknown?
A: No longer! The mod fixes the game’s executable so that is no longer required.
Q: Can I use other mods like ToolBoks with Long War?
A: It depends, but probably not. Other large-scale overhaul mods (if anyone ever makes any others) will not be compatible, nor will mods that change INI settings or in-game text by overwriting INI and INT files. Mods that make individual changes *may* be compatible if they search and replace hex. If they search by absolute offset within the *.upk files (like ToolBoks does), they will not be compatible unless they are made specifically for Long War. Keep an eye on the Modding Long War subforum; we’ll post possible changes you can make yourself if they are easy to implement and frequently requested.
Q: I keep getting the same maps every other mission! Is there a fix?
A: Press Alt+F10 once during the game. The only feedback you will see is the XCOM shield spinning briefly in the lower-right corner, but this resets the file that tracks which maps you’ve already played. What is happening is some of Long War‘s repurposed maps are being treated as «new» and repeatedly pushed to the top of the queue; by resetting your log the game will treat all maps equally.
Q: I installed the mod, but got error 0xc0000142 when I try to run the game.
A: This error is known to occur when people install mods on pirated copies of XCOM. The mod only works with legitimate Steam versions of the mod. This includes the boxed DVD version, which requires Steam to install. While this occurs because of something the pirates did (and not us), we don’t support pirated versions and will not troubleshoot these problems; the solution is to buy a legit copy of the game.
Gameplay Questions
Q: How do I win?
A: Win the Temple Ship mission, same as vanilla.
Q: How do I lose?
A: All 16 council countries have to defect from XCOM. That’s it. A successful assault by the aliens on XCOM HQ no longer ends the game.
Q: Hey, I lost a country with little panic in the first month! Is that supposed to happen?
A: Yes. And if the aliens grow strong enough, they’ll do this again, although you can stop those missions once launched (it’s just really hard). Find and defeat the alien base in lost countries and you can get them back.
Q: A really big UFO just landed in my home country in March! How am I supposed to beat that?
A: Basically, you’re not (it’s possible, though). The aliens have an active strategy now, gathering resources and conducting research and going on other missions not directly related to XCOM’s operations. They’re going to do their thing, and sometimes you’ll cross paths with them when they are doing something they feel is rather important and have brought along a massive force to defend it. The penalties for XCOM aborting that mission early on are usually small, so don’t feel obligated to sacrifice your force to win that one.
Q: It’s early in the campaign and I just ran into a mission with tons of powerful aliens. How am I supposed to beat that?
A: Again, you’re not. Part of the tactical challenge of the mod is to recognize a bad situation and retreat. Of course, later in the game, the aliens’ development may outpace yours.
Q: What’s that little shield by each country in the Situation Room?
A: That represents the country’s ability to defend itself from the alien incursions. Fulfilling council requests from that country fills the shield and increases that country’s ability to resist panic increases caused by alien activity and helps protect any satellites overhead from detection by alien scouts.
Q: Why do all my starting soldiers have Gene Mod armor?
A: That’s a new armor, the tac vest, which anyone can wear. Long War Enemy Within introduces 7 new armors (for a total of 14) generally built as lighter armors allowing more mobility at some cost of protection; we used the Gene Mod armor bases to represent these armors. If you don’t like the look, try some of the alternate decos, which will minimize the sleeveless effect.
Q: Why do my starting soldiers have EXALT weapons?
A: EXALT weapons have been repurposed in Long War and now serve as the default ballistic weapon set (along with the traditional shotgun). EXALT lasers are now the Beam Laser class of weapons; vanilla XCOM ballistic weapons are now the Gauss class of weapons, and XCOM lasers are now the Pulse Laser class of weapons.
Q: One of my weapons did zero damage after a hit! Is that supposed to happen?
A: Yes. When this happens, you’ll usually see a blue icon with a shield and a number. That’s a measure of Damage Reduction, i.e. how much damage bounced off the enemy after a hit.
Q: I just bagged a sectoid that had mind-merged to another sectoid, but it didn’t die; it only took some damage. Is that supposed to happen?
A: Yes. XCOM psionic troopers can get mind-merge, too, and we suspect you wouldn’t want the effect to kill two XCOM troopers at once, would you?
Q: My soldier’s status shows «fatigued.» What does that mean?
A: After missions, soldiers need to rest for several days to recover from the intensity of combat and exposure to strange alien chemistry. During this time, they will not be auto-loaded into mission rosters. You can still send them on a mission (with no loss in capability), but after the mission they will suffer a light wound, representing exhaustion, and will be unavailable until they recover.
Q: Why are my arc thrower stun chances so low?
A: Arc Throwers are no longer nearly automatic; your best case is a 55 to 60 percent chance to stun an alien. This is to make capturing aliens a meaningful and dangerous challenge. With Long War‘s increased mission count, you’ll have far more opportunities to stun aliens and get their stuff, and you wouldn’t want Alien Containment to overflow, would you?
Q: I only got a few Meld from a canister on the first mission? Is that supposed to happen?
A: Yes. The amount of Meld you get will vary, based on something we’ll let you figure out.
Q: I saved some of the civilians on a terror mission but panic still went up! Is that supposed to happen?
A: Yes. Your job on terror missions is to minimize damage by saving lives; every civilian killed raises panic in both the country and on the continent.
Q: II captured an alien but can’t interrogate it. What’s up with that?
A: Review the tech tree and you’ll see that you need to perform an autopsy on a species before being able to interrogate it.
Q: I have lots of detailed questions about mechanisms within the game. Is there a wiki?
A: Work on one has begun on the UFOpaedia, here. It needs contributions.
Software
XCOMEUModHelper by UberJumper
UPKModder by Amineri and XMarksTheSpot
UE Explorer by Eliot van Uytfanghe
Unreal Package Decompressor by Gildor
Inno Setup 5 by JRSoftware.org